Evidence pracovní doby

 

Způsob, jak se jednoduše a levně vyrovnat se složitou situací a povinnostmi Evidence pracovní dobyzaměstnavatele ve vztahu k pracovní době.

Není vůbec jednoduché skloubit předpisy a vytvořit tak program, který umí nejen vést evidenci pracovní doby, což zaměstnavatelům zákoník práce ukládá, ale zároveň vytvořit program s kontrolními vazbami k přesčasové práci nebo k „přespočetným” hodinám pedagogických pracovníků a přitom sledovat čerpání studijního volna, nemocenské, dovolené atd.

A už vůbec nebylo jednoduché nastavit pravidla tak, aby vyhovovala evidenci pracovní doby pedagogických pracovníků, a to zejména ve vztahu k § 22a zákona o pedagogických pracovnících, který definuje jejich pracovní dobu. Po jednáních na MŠMT, ČMKOS a jednáních s dalšími nezávislými právníky jsme dospěli k finální podobě konstrukce zápisu směny tak, aby odpovídala §22a odst.2) a zároveň reflektovala odst.3). Tedy můžeme říci:"Víme jak na to"

Věříme, že se program stane neocenitelným pomocníkem v naplňování dikce zákoníku práce a zákona o pedagogickýchj pracovnících, a to nejen v plnění povinnosti evidovat pracovní dobu, ale zejména též v konkrétní práci zaměstnavatele, protože se nejedná jen o pouhou evidenci, ale o program vybavený kompletními výstupy pro mzdové účetní. Prezentaci programu si můžete stáhnou zde.

Stručný průvodce programem

Řeší zejména tyto předpisy:

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • § 78 odst. 1 písm. a) pracovní doba, b) doba odpočinku
  • § 78 odst. 1 písm. c) směna
  • § 78 odst. 1 písm. d) až f) dvou a tří směnný provoz a nepřetržitý provoz
  • § 78 odst. 1 písm. h) pracovní pohotovost
  • § 78 odst. 1 písm. i) práce přesčas
  • § 78 odst. 1 písm. j) až k) noční práce
  • § 78 odst. 1 písm. l) až m) rovnoměrné a nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
  • § 79 odst. 1 stanovená týdenní pracovní doba a odst. 2 a) b) c)
  • § 80 kratší pracovní doba
  • § 78 odst. 1 rozvržení pracovní doby zaměstnavatelem, odst. 2. rozvržení v týdnu
  • § 83 nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
  • § 84 povinnost zaměstnavatele stanovit písemný rozvrh směn
  • § 88 přestávka v práci na jídlo a oddech atd.
  • § 192 - 194 náhrada mzdy, platu nebo odměny z dohody o pracovní činnosti při dočasné pracovní neschopnosti

 

Zákon o nemocenském pojištění č. 187/2006 Sb. 

  • § 6 Podmínky účasti zaměstnanců na pojištění
  • § 7 pojištění u zaměstnání malého rozsahu
  • § 7a pojištění na základě dohody o provedení práce
  • § 30 výše nemocenského (přestávka v práci na jídlo a oddech atd.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

  • - §22a pracovní doba pedagogických pracovníků

Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí

  • - § 3 Pracovní doba pedagogických pracovníků
  • - § 4 Čerpání dovolené
  • - § 5 Volno k samostudiu

 

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků

 

Základní funkce programu:

ÚVODNÍ PŘIHLAŠOVACÍ OBRAZOVKA

Přístup k datům se řídí podle určeného vedoucího agendy, data tak mohou zadávat i jednotliví přímí nadřízení zaměstnanců podle jednotlivých úseků v organizaci.

 

 

ČÍSELNÍK SMĚN

Rozvržení harmonogramu pracovní doby je řešeno přes číselník směn. V tomto případě není třeba zadávat pracovní dobu u každého zaměstnance zvláště, a v programu se nekupí duplicitní směny

 

Číselník směn

 

Harmonogram směn, pracovní doby, lze vytvořit všem zaměstnancům pracujícím jak ve státní správě, tak v soukromém sektoru.

Jsou speciálně implementovány i typy směn pro řešení evidence výkonu práce pedagogů dle § 22a odst. zákona o pedagogických pracovnících.

Týdenní složený harmonogram směn učitele pak může vypadat následujícím způsobem:

 

harmonogram učitele

 

OSOBNÍ KARTA PRACOVNÍ DOBY (složený harmonogram směn)

V osobní kartě zaměstnance stanoví zaměstnavatel typ harmonogramu směn a počty hodin v jednotlivých dnech v týdnu pokud jsou odlišné od pravidelné týdenní pracovní doby. Mezi nejrozšířenějšími typy harmonogramu směn si lze poté jednoduše vybírat ze seznamu a přiřazovat je jednotlivým zaměstnancům

 

 

ZAMĚSTNANCI

Na kartě zaměstnanci je přehledný jmenný seznam, ze kterého se vybírá konkrétní zaměstnanec k editaci údajů o jeho pracovní době.

Pro uživatele software Personální kancelář - Platy je připraven import dat zaměstnanců a jejich průběžná aktualizace, tak aby  zaměstnance nebylo nutno znova navádět.

KARTA EVIDENCE PRACOVNÍ DOBY

Měsíční přehled údajů o pracovní době zaměstnanců se automaticky načítá ze založeného harmonogramu směn jednotlivých zaměstnanců. Jednou vložené údaje se automaticky načítají do určených měsíců a není třeba je každý měsíc znovu a znovu zapisovat jako na papírových tiskopisech. Vedoucí příslušného útvaru tak řeší pouze změny, ke kterým v jednotlivých dnech v měsíci došlo a program sám průběžně zapisované změny zapisuje do databáze. Uživatel tak má možnost v celém průběhu hodnoceného měsíce sledovat sumáře jak u jednotlivých pracovníků přes sestavu kontrolka, tak rovněž sumáře za celý vedený úsek přes sestavy absencí a příplatků. Vedoucí agendy s přístupem ke všem datům v programu může dále zasílat, tisknout, vyhodnocovat kompletní údaje za celou organizaci. Program je připraven pro síťové řešení přístupů z vnitřní počítačové sítě v organizaci. Přenos údajů z jednotlivých úseků tak lze provozovat jako bezpapírovou kancelář.

- zapisují se pouze změny - (dovolená, studijní volno, nemocenská atd.) měsíční uzávěrka je tedy jednoduchá, snadná a zejména rychlá

- výstupem je kontrolka s výpisem měsíčního přehledu o práci konkrétního zaměstnance

- k dispozici jsou průběžné sestavy absencí a příplatků nebo kompletní měsíční sestavy pro mzdovou účetní

 

KONTROLKA A VÝSTUPY Z EVIDENCE

Kontrolka zaměstnance obsahuje všechny potřebné údaje k evidenci pracovní doby, tiskové výstupy pro mzdovou účetní. Připravují se další výstupy k analýzám a hodnocení pracovní doby za rok, měsíc, kvartál apod. Vedení organizace včetně vedoucích zaměstnanců tak bude mít k dispozici přehledy vývoje odpracovaných směn, zameškaných změn, nemocnosti apod.

 

Kontrolka zaměstnance

Samozřejmostí v kontrolce jsou sumáře. Zaměstnavatel tak má naprosto dokonalý přehled o odpracované pracovní době, absencích, příplatcích, přesčasech, dovelených samostudiu pedagogických pracovníků atd.

Kontrolka sumáře

SESTAVY - VÝSTUPY Z EVIDENCE

Mezi základní výstupy z programu, které se generují pro potřeby mzdového odpočtu patří:

  • sestava absencí
  • sestava příplatků

 

Absence

 

Příplatky

 

SESTAVY - DALŠÍ VÝSTUPY Z EVIDENCE

V programu v rámci jeho rozvoje přibývají další sestavy, které usnadňují práci s programem.

Plán práce

 

ZÁVĚREM - CO MŮŽETE DÁLE OČEKÁVAT?

  • pravidelné aktualizace dle novel zákoníku práce a zákona o pedagogických pracovnících,
  • další přehledné měsíční a roční sestavy plánu rozvržení směn
  • hromadné uzávěrky evidence a zadávání celozávodní dovolené,
  • grafické výstupy přehledů o absencích, čerpání dovolené, nebo samostudia,
  • jak je u nás zvykem, příznivé ceny pro sektor školství!

A TO PODSTATNÉ!

Pravidelným používáním programu splníte zákonnou povinnost vedení evidence pracovní doby svých zaměstnanců.

Pokud si program potřebujete ještě dále prověřit, objednejte si demoverzi zdarma